Artikli eeldatav lugemisaeg: 5 minutit
Monstroloogia on teadmisteseeria, mis vaatab erinevaid fantastilisi olevusi ja muudab need mõõduka suurusega info-ampsudeks. Iga osa võtab luubi alla ühe olevuse, vaatab seda läbi ajaloo ning loob ühtse kokkuvõtte, mille võid endale kõrva taha panna, planeerides järgmist seika või sekeldust.
Galeb Duhr on olevus, kes vaatamata oma pikale ajaloole võib olla suurema enamuse mängijate jaoks jäänud võõraks. Esimest korda Dungeons & Dragonsi ametlikes väljaannetes tutvustati galeb duhr’i juba aastal 1982.
Vaatame sellele vähetuntud olevusele otsa ning võib-olla leiab ta tee sinu järgmisesse seiklusesse (võib-olla on ta juba seal ning su seiklejad lihtsalt ei ole teda veel märganud).
Välimääraja
Läbi erinevate mänguversioonide on galeb duhri füüsiline vorm läbinud mitmeid muudatusi ja arenguid; milline versioon sinu maailma kõige paremini sobitub, on sinu valida. Võib kindlasti öelda, et see olevus ei ole läbi aastakümnete stagneerunud.
Esimeses ja teises D&D versioonis kirjeldati neid kui 2,5 kuni 3,5 meetriste rahnudena kahe jäsemega, mida nad kasutavad nii käte kui jalgadena. Hilisemates kirjeldustes (3,5 ja 5E) murenesid neile ka eraldi käed, muutes nad tüüpilisemaks inim-laadseks olevuseks ning nende pikkus varieerub vahemikus meeter kuni viis meetrit. Nende liikumiskiirus on aeglane (pool inimese liikumiskiirusest), kuid võimalusel ja vajadusel nad veerevad, saavutades võrdväärse kiiruse tasasel pinnal või topeltkiiruse allamäge veeredes).
Väliselt paistab galeb duhr suure rahnuna, mille materjal tuleneb kivimitest, mille seas ta on elanud. Kuid mitte kunagi settekivimitest nagu liiv, kruus ja muud murenevad kivimid. Liikumatu galeb duhr sulandub ideaalselt teiste kivide sekka ning teda eristada teistest rahnudest on võimatu. Alles siis, kui nad liiguvad, muutub nende vorm ja kohalolu arusaadavaks.
Galeb duhr on ühesooline olevus ning paljuneb murenemise teel. Kõrgesse ikka jõudes mureneb galeb duhr mõne päevaga tükkideks, jättes maha endast kolm väiksemat rahnu. Saja aasta möödudes need rahnud ärkavad ning kolmest üks kuulutab neid ümbritseva ala enda omaks, sundides ülejäänud kaks rahnu uut elupaika otsima asuda.
Sarnaselt teistele elementaalolevustele galeb duhr ei hinga, maga ega söö. Eluks vajalikud mineraalid ja muud toitained ammutab ta kokkupuutest kivise pinnasega. Kuigi nad ei pea elus püsimiseks sööma, ei ole harv neid näha väiksemaid kive tarbimas. Iga kivi kasvatab nende massi, muutes nad suuremaks ja saab osaks tema kehast, mis on läbinisti kivi, ilma ühegi siseorganita.
Külma ja talve saabudes asuvad nad talveunelaadsesse seisundisse, jäädes ootama soojemat ilma või liiguvad ringi ülima aeglusega.
Monster Manual II (2E) (1983)
Iseloom
Olles olevused, kelle eluiga võib ulatuda mitmetuhande aastani, on nende aeglane olemus neile sobilik. Pikaldase mõtlemise, käitumise ja rääkimisega võib galeb duhr endast esmapilgul jätta mulje kui rumalast kiviolendist kuid seiklejad keda olukorra tavapäratus paelub ning on nõus pikka ja aeganõudvat vestlust kannatama, mõistavad peagi, et tegemist on äärmiselt aruka olevusega. Oma territoriaalse olemuse tõttu ei pruugi nad loomulikult võõrastega kõiki oma teadmisi nii ajaloost kui ka maapõues peituvatest vääriskividest ja muudest maavaradest kergekäeliselt jagada.
Enamasti eelistavad nad elu üksinda või koos väheste liigikaaslastega, kuid mitte teiste liikidega. Kindlasti tasub tähele panna, et kivigolemeid (Stone Golem), vaatamata sarnastele omadustele, nad oma liigikaaslasteks ei pea. Elupaigana eelistavad nad enamasti kiviseid mägiregioone või maa-aluseid koopaid. Kui galeb duhr on territooriumi endale kuulutanud, on nad äärmiselt territoriaalsed, seda kaitstes ja ringi patrullides. Nende territooriumid ulatuvad kuni kuue ruutkilomeetrise alani.
Tihti hoolitsevad nad tihti teiste väiksemate elutute kivide eest, kaitsta justkui tundes vajadust neid, abituid kivikesi, valvata ja olla nende hoolekandja. Lisaks on neil soodumus korjata erinevaid vääriskive, mitte nende harulduse või rahalise väärtuse tõttu, vaid põhjuseks on ühendus, mida nad konkreetse kiviga tunnevad. Liialt suurt külalislahkust nad nende koju jalutanud seiklejatele ei pruugi näidata, kui galeb duhr tunneb, et nende kavatsused on ebasiirad.
Galeb duhr, vaatamata oma kivisele välispinnale, naudib musitseerimist. Tüüpiliste inim-laadsete olevuste jaoks jääb nende loodav muusika kõrvadele kättesaamatuks, luues helisid eriti madalatel sagedustel. Muusikast tekkivat vibratsiooni on tunda läbi maapinna mitmete kilomeetrite kaugusele. Nende muusika täpsemat funktsiooni ei ole veel keegi suutnud välja selgitada.
Keeltest nad tüüpiliselt mõistavad rääkida Terran’it (maa-tandri olevuste keel) ning leiavad mõnikord ka ühise keele päkkarite ja hiiglastega. Kuid ei ole võimatu eeldada, et mõnetuhande aasta jooksul on nad juhtunud ka mõnda muud keelt õppima.
Monster Manual (4E) (2008)
Võimed
Galeb duhride ühendus neid ümbritseva kivimiga on nende olemus. See ühendus võimaldab neil maagiliselt maapinda liigutada ja vormida. Vajadusel tõsta maapinnast välja kiviseinu, mis liiga ahnete rändurite jaoks võib tähendada ainsa väljapääsu kadumist. Hädaohus suudavad nad äratada mitmeid rahne ellu, lisades neid ajutiste liitlaste sekka. Pane tähele – need võimed ei ole loitsud, vaid nende ürgne ühendus kividega, mida galeb duhr kontrollib intuitiivselt.
Olles algselt pärit maa elemendi tandrilt (Elemental Plane of Earth) on täheldatud, et paikades, kus ühendus selle tandriga on tugevam, on ka nende võimed sedavõrd võimendatud ning varemnimetatud oskused mängujuhi loovuse vallas.
Nad eelistavad mitte seada end konflikti, tihtilugu jäädes liikumatuks ja märkamatuks, kui nad peaksid kuulma või tajuma läbi maapinna lähenevaid huvilisi. Oma territooriumile sattunud külalisi eelistab galeb duhr jälgida liikumatult kuid valvsalt. Heatahtlikud möödujad võivad nende territooriumi läbida, iial teadmata, et keegi neil silma peal hoidis.
Kokkuvõtteks
Galeb duhr on potensiaalselt väga huvitav olevus dungeonmasterite sahtlis. Mängijad tihtilugu kardavad kõiki elukaid, kes neid mäeahelikes või koobastes võiks varitseda, seega pakub see olevus tavapäratut vaheldust. Mängijate endi käitumine võib määrata, kas tegemist on kauakestva ja aeglase kokkupuutega, millel võib olla sümpaatne tagajärg, või saavad nende näod lähemalt kivist rusikatega tuttavaks ning on aeg lahinguks.
Erakliku ja ekstsentrilise iseloomuga potensiaalselt hell “hiiglane” on kindlasti huvitav ja ebatüüpiline tegelane, kellega oma seiklust rikastada. Olevus, kes kogub endale südamelähedasi ja kalleid kive, neile laulab ning teeb endast kõik, et keegi ta kollektsiooni ei rikuks või sealt midagi ei varastaks, rikastab su maailma kindlasti ootamatu pehmusega.
Kasutatud allikad:
Monster Cards, Set 2 (1982), TSR
Advanced Dungeons & Dragons, Monster Manual II (1983), TSR
MC2: Monstrous Compendium Volume Two (1989), TSR
Dragon #172, p20, The Ecology of the Galeb Duhr (1991), TSR
Dungeons & Dragons 3rd Edition, Monster Manual II (2002), Wizards of the Coast
Dungeons & Dragons 4th Edition, Monster Manual I (2008), Wizards of the Coast
Dungeons & Dragons 5th Edition, Monster Manual (2014), Wizards of the Coast