Session 0, ehk null-sessioon

Dungeons & Dragons on oma olemuselt meelelahutuslik grupitegevus. Mängujuhina (Dungeon Master ehk DM) pead lisaks mängu mehaanilisele juhtimisele haldama ka tervet gruppi inimesi ja nendevahelisi suhteid su mängulaua ääres. Kuidas teha pundist eriilmelistest ja erinevate soovidega inimestest hästi funktsioneeriv mängugrupp? Siin aitab session 0 ehk null-sessioon – selle abil saab kiirelt leida mängijate ühisosad ning panna paika vajalikud piirid.

Ideaalis toimub null-sessioon enne seda, kui grupiga üldse mängima või tegelasi looma hakkate, aga paljusid osasid sellest võib kasutada ka kampaania keskel, et ühiseid ootuseid ja lootuseid arutada. Aga millest null-sessioonil rääkida?

1. Saame tuttavaks!

Eriti oluline siis, kui grupis kõik üksteist ei tunne. Mugavustunde loomisele aitab kaasa, kui sa tead, kes su kõrval (virtuaalselt) istub ja kuidas neid inimesi üldse kutsuda. Piinlik oleks avastada, et su mängijad teavad ainult üksteist ainult tiefling bardi ja halfling võitlejana.

2. Aeg

Mis on kõigi jaoks sobilik ajapanus sellesse mängu? Kui pika aja peale on kampaania mõeldud? On see ühekordne kokkusaamine või aastaid kestev eepos? Mis päev ja aeg sobib kõigile kokkusaamiseks? Mitu tundi planeerite mängusessiooni pikkuseks? Ajaprobleemid on ühed suurimatest grupilõhkujatest, regulaarsus on selle vastu parim rohi. Leppige ühiselt kokku kindel nädalapäev ja aeg, olgu see kord nädalas, kuus või iga teine kuu.
Arutage ka seda, mida kellegi puudumise korral teha. Kas selle mängija tegelane on sessi jooksul kuskil mujal või kellegi teise poolt juhitud? Kui mitme puuduva mängija puhul jääb sessioon ära?

3. Asukoht

Kas mängud toimuvad näost näkku või virtuaalselt? Kelle kodus või mis netikeskkonnas? Kui netis, kas kõigil peavad kaamerad sisse lülitatud olema? Kui füüsiliselt, siis kes hoolitseb snäkkide eest?

4. Sotsiaalsed reeglid

Mis on mängu ajal oodatud käitumine või taunitavad tegevused? Kas on okei telefoniga netis surfata, kui su tegelane parasjagu aktiivselt ei osale? Kuidas on näiteks alkoholi tarbimisega mängu ajal? Kas tegelased võivad omavahel võidelda ja üksteist tüssata? Kas nn murderhobo käitumine on lubatud, kus tegelased löövad enne kõik maha ja siis küsitlevad (kusjuures viimane osa jääb tihti vahele)? Kas DM eeldab, et mängijad teevad märkmeid?

5. Mängu olustik ja meeleolu

Milline on maailm, kus mängijate tegelased seiklema asuvad? On su mäng heroiline fantaasiaeepos? Naeru ja lõbu rõhutav paroodia? Lihtsalt “pseudo-keskaegne fantaasiamaailm” ei ütle väga palju. Nii “Sõrmuste isand”, “Jää ja tule laul” (mitte-lugejatele Troonide mäng), “Monty Python” kui Terry Pratchetti Kettamaailm eksisteerivad pseudo-keskajas. Õhustik ja maailmale lähenemine on samas neis väga erinev. Info jagamine aitab mängijatel oma tegelasi maailmaga paremini siduda ning annab neile mängu osas realistlikumad ootused.

6. Mängujuhi stiil

See punkt on keerulisem vastata, kui oled esmakordne DM, aga võid proovida vähemalt oletada. Millele sa mängujuhina rõhud? Kui oluline on sinu jaoks ühtse ja loogilise maailma loomine? Või eelistad pigem asju käigu pealt luua ja asju juhuse kätte jätta? Kuidas on sinu suhtumine homebrew sisu osas? Kas paned rõhku ühtsele selgusele ja järgid reegleid täpselt nii, nagu need kirja pandud, või eelistad paindlikkust ja teed otsuseid vastavalt olukorrale? (Kui guugeldad RAW vs RAI ehk rules as written vs rules as intended, leiad sel teemal palju pikki arutelusid.)

7. Ootused

Mida ootavad mängult mängijad? Mida DM? Mida kõik sellelt kokkupandud grupilt ootavad?
Sõltumata mängijate kogemustasemest on kasulik rääkida D&D alustaladest ja mida igaüks enda jaoks kõige olulisemaks peab. Igas mängus on vähemalt mingilgi määral olemas võitlus, avastamine/mõistatused ning rollimäng. Kui suurem osa grupist paneb põhirõhku näiteks rollimängule ja peab võitluseid suhteliselt ebaoluliseks, võib võitlusele orienteeritud DMil olla keeruline pakkuda neile mängu, mida kõik naudivad.
Siinkohal on oluline meeles pidada, et ka DM on mängija ja peab saama oma tööd nautida! Kui avastad enne mängu alustamist, et sinu ja grupi ootused ei sobi kokku, on parem lasta neil leida nende vajadustele vastav DM. Sama kehtib mängijate puhul, kes avastavad end grupist, kus nende lemmikosad mängust saavad vähe tähelepanu. Sellised lahkuminekud on tihtipeale vältimatud ning parem on avastada võimalikud probleemid võimalikult varakult.

8. Põhireeglite ülekordamine

Isegi kui tegu on veteranmängijatega, on kasulik põhireeglid ühiselt üle vaadata. Paljud grupid kasutavad mugandatud reegleid, nii et kogemused ja eeldused võivad erineda. Kas ootad oma mängijatelt kogu reegliraamatu läbilugemist või tahad neile mängu jooksul vastavaid teemasid seletada? Kuidas käib näiteks critical damage’i arvestamine? Kõik olulisemad teemad, kus on erinevaid variante, on mõistlik kiirelt läbi käia.
Siin saab läbi arutada ka tegelaste arengu – kas see käib läbi experience pointide või milestone süsteemi? Mõlemal on oma head ja vead, nii et vali oma DM-stiilile ja grupile sobivaim variant.

9. Tegelaste surm

Mis toimub tegelaste surma puhul? Kas kasutate reegliraamatu juhiseid, midagi ise loodut või näiteks Matthew Merceri loodud alternatiivi (The Fading Spirit – Alternative Resurrection Rules)? Kui tõenäoline ja tihe külaline on surm sinu kampaanias? Kas mängijatel on kasulik kohe endale tagavarategelane valmis teha?

10. Turvalisustunne ja piiripealsed teemad

Mida mitmekesisem on su mängugrupp, seda olulisem on teada võimalikke piiripealseid teemasid, millega ettevaatlik olla või mida vajadusel koguni veto alla panna. Võib juhtuda, et su grupp on okei kõikide teemadega peale ämblike, kuna kellelgi on nende osas tugev foobia. Väga lihtne on muuta ämblikud mingiks teiseks olendiks, kes ei tekita su mängijale paanikat.
Ämblikud on muidugi vaid üks näide. On teemasid, mille puhul võib isegi selle riivamisi mainimine mängus mängijale tugeva reaktsiooni tekitada, kui tal on sellega minevikutraumad. Siinkohal on oluline usaldada oma mängijaid ja et nad oma piire tunnevad. DMina on üks su ülesannetest tekitada selline õhkkond, kus mängijad tunnevad end turvaliselt ja saavad oma fantaasia lendu lasta. Paari teema väljajätmine pole kõrge hind, mida maksta selle eest, et kogu grupp saab ühiselt mängu nautida.

11. Tegelaste loomine

Lõpuks ometi oleme jõudnud selle osani, millest paljud alustavad ja mis tihtipeale jääb mängijatel ainsaks ettevalmistuseks mängu jaoks. Kuidas sinu mängu jaoks tegelased luuakse? Kas igaüks salaja sinuga koostöös, nii et mängijad avastavad oma kaaslaseid alles mängu jooksul? Või pannakse grupp ühiselt kokku ja salajane on vaid igaühe taustalugu? Kas tegelaste statid veeretatakse või pannakse näiteks standard array järgi? Mis on DMi poolsed piirangud? Kas on mingi rass/klass/alignment, mida sinu mängus kasutada ei saa?

Siit edasi on sinu valik, kas tahad kohe mängu söösta või jätkad pigem üldiste küsimustega, mis võivad grupil tekkinud olla. Kui see teema on huvitav ja tahad rohkem lugeda, soovitan kasutaja HazeZero väga põhjalikku postitust Redditis. Enam-vähem igast punktist siin lühiversioonis saaks kirjutada pikema artikli – kui on huvi millegi spetsiifilise osas, andke kommentaarides märku!

Edu mängujuhi maailma avastamisel!

Vaata järgmiseks midagi siit:

Kasutud maagilised esemed ning kuidas neid luua

Tüüpiline Dungeons & Dragonsi mängija loodab järgmisest aardekirstust või -kambrist leida +1 mõõga või +2 nuia. Sel lihtsalt põhjusel, et nii tihti on jäänud edukast pihtasaamisest puudu see üks või kaks täringupunkti. Edasiminek +1 relva pealt +2 peale on suures...

Koopad Ja Koletised: Ajurünnak Ep 2 – Halloween

Koopad ja Koletised Youtube'i kanalil on Jürgen (KVESTi discordi serveris tuttav kui SergeantRat) loonud mitmeid õpetlikke Dungeons & Dragons'i videoid. Läbi tugeva huumoriprisma on ta kanalil mitmeid teemasid läbi võetud ning on huvitav kodumaine vaatamine...

Lord of the Rings D&D 5E süsteemis

Halfling - Hobbit - Balor - Balrog. Kakofoonia, mis kestnud aegade algusest. Sõrmuste Isand on olnud vaieldamatult suur mõjutaja ja inspiratsioon Dungeons & Dragonsi loomisel ja arengul. Kuid aegade algusest on olnud Tolkieni teoste ja D&D vahel korralik...

Kodukootud: Kibbles’ Generic Spells

Kui oled 5E süsteemis mänginud mõnd maagialembelist klassi, siis tõenäoliselt oled leidnud, et kuigi valik loitse on lai, on see kohati olnud võrdlemisi piiratud. Eriti kui oled oma karakteri ehitanud mõnele looduselemendile fokuseerides, on su valik olnud üsna...

Fantastilised liigid: Half-Elves

Kui Dungeons and Dragons’i (D&D) fantastiliste rasside artikliseeria kahes esimeses osas keskendusime inimestele ning haldjatele, siis on paslik jätkata rassiga, mis on sündinud nende kahe segunemisest. Selle artikli teema on seega half-elves ehk poolhaldjad. Nagu...

Fantastilised liigid: Elves

Dungeons and Dragons (D&D) fantastiliste rasside artikliseeria teises osas keskendume haldjatele ehk elfidele. Nad on ebamaiselt ilusad, graatsilised, maagilised olendid. Tihtilugu võib neid leida elamas maailma kaunimates paikades - paksudes iidsetes metsades,...

Bulette : Monstroloogia

Bulette (Hääldus: Buu-lei), rahvakeeli maahai, on tavapäratu olevus, kes vaatamata oma kalalaadsele ülesehitusele, on hoopis hirm maismaal, mida ei tohiks alahinnata ükski seikleja.

Kas teadsid? | KVEST

KVESTil täitus kolmas tegutsemisaasta. Võtame "Kas teadsid?" videoformaadi raames ette seekord meie endi. Kuidas me alustasime, mis me tegime ja kuhu me jõudsime. Vist on mingit tehnilised viperused, nagu ikka... Kaamera aku vist pani segast, ei tea....

Aitame koos Ukrainat!

Tunneme, et kuigi me KVESTina ei saa paljut siit kaugelt teha, ei taha niisama käed rüpes istuda. Aga et aidata, aitame läbi mängurite rõõmu, millega võtsime vastu otsuse, et nüüdsest on kõik miniatuurid KVESTi poes osaks annetusmeetodist. Iga miniatuuri ostust läheb...
Ostukorv
Ostukorv on tühi.

Lisa mõni toode ostukorvi, et alustada.