Dungeons & Dragons on oma olemuselt meelelahutuslik grupitegevus. Mängujuhina (Dungeon Master ehk DM) pead lisaks mängu mehaanilisele juhtimisele haldama ka tervet gruppi inimesi ja nendevahelisi suhteid su mängulaua ääres. Kuidas teha pundist eriilmelistest ja erinevate soovidega inimestest hästi funktsioneeriv mängugrupp? Siin aitab session 0 ehk null-sessioon – selle abil saab kiirelt leida mängijate ühisosad ning panna paika vajalikud piirid.
Ideaalis toimub null-sessioon enne seda, kui grupiga üldse mängima või tegelasi looma hakkate, aga paljusid osasid sellest võib kasutada ka kampaania keskel, et ühiseid ootuseid ja lootuseid arutada. Aga millest null-sessioonil rääkida?
1. Saame tuttavaks!
Eriti oluline siis, kui grupis kõik üksteist ei tunne. Mugavustunde loomisele aitab kaasa, kui sa tead, kes su kõrval (virtuaalselt) istub ja kuidas neid inimesi üldse kutsuda. Piinlik oleks avastada, et su mängijad teavad ainult üksteist ainult tiefling bardi ja halfling võitlejana.
2. Aeg
Mis on kõigi jaoks sobilik ajapanus sellesse mängu? Kui pika aja peale on kampaania mõeldud? On see ühekordne kokkusaamine või aastaid kestev eepos? Mis päev ja aeg sobib kõigile kokkusaamiseks? Mitu tundi planeerite mängusessiooni pikkuseks? Ajaprobleemid on ühed suurimatest grupilõhkujatest, regulaarsus on selle vastu parim rohi. Leppige ühiselt kokku kindel nädalapäev ja aeg, olgu see kord nädalas, kuus või iga teine kuu.
Arutage ka seda, mida kellegi puudumise korral teha. Kas selle mängija tegelane on sessi jooksul kuskil mujal või kellegi teise poolt juhitud? Kui mitme puuduva mängija puhul jääb sessioon ära?
3. Asukoht
Kas mängud toimuvad näost näkku või virtuaalselt? Kelle kodus või mis netikeskkonnas? Kui netis, kas kõigil peavad kaamerad sisse lülitatud olema? Kui füüsiliselt, siis kes hoolitseb snäkkide eest?
4. Sotsiaalsed reeglid
Mis on mängu ajal oodatud käitumine või taunitavad tegevused? Kas on okei telefoniga netis surfata, kui su tegelane parasjagu aktiivselt ei osale? Kuidas on näiteks alkoholi tarbimisega mängu ajal? Kas tegelased võivad omavahel võidelda ja üksteist tüssata? Kas nn murderhobo käitumine on lubatud, kus tegelased löövad enne kõik maha ja siis küsitlevad (kusjuures viimane osa jääb tihti vahele)? Kas DM eeldab, et mängijad teevad märkmeid?
5. Mängu olustik ja meeleolu
Milline on maailm, kus mängijate tegelased seiklema asuvad? On su mäng heroiline fantaasiaeepos? Naeru ja lõbu rõhutav paroodia? Lihtsalt “pseudo-keskaegne fantaasiamaailm” ei ütle väga palju. Nii “Sõrmuste isand”, “Jää ja tule laul” (mitte-lugejatele Troonide mäng), “Monty Python” kui Terry Pratchetti Kettamaailm eksisteerivad pseudo-keskajas. Õhustik ja maailmale lähenemine on samas neis väga erinev. Info jagamine aitab mängijatel oma tegelasi maailmaga paremini siduda ning annab neile mängu osas realistlikumad ootused.
6. Mängujuhi stiil
See punkt on keerulisem vastata, kui oled esmakordne DM, aga võid proovida vähemalt oletada. Millele sa mängujuhina rõhud? Kui oluline on sinu jaoks ühtse ja loogilise maailma loomine? Või eelistad pigem asju käigu pealt luua ja asju juhuse kätte jätta? Kuidas on sinu suhtumine homebrew sisu osas? Kas paned rõhku ühtsele selgusele ja järgid reegleid täpselt nii, nagu need kirja pandud, või eelistad paindlikkust ja teed otsuseid vastavalt olukorrale? (Kui guugeldad RAW vs RAI ehk rules as written vs rules as intended, leiad sel teemal palju pikki arutelusid.)
7. Ootused
Mida ootavad mängult mängijad? Mida DM? Mida kõik sellelt kokkupandud grupilt ootavad?
Sõltumata mängijate kogemustasemest on kasulik rääkida D&D alustaladest ja mida igaüks enda jaoks kõige olulisemaks peab. Igas mängus on vähemalt mingilgi määral olemas võitlus, avastamine/mõistatused ning rollimäng. Kui suurem osa grupist paneb põhirõhku näiteks rollimängule ja peab võitluseid suhteliselt ebaoluliseks, võib võitlusele orienteeritud DMil olla keeruline pakkuda neile mängu, mida kõik naudivad.
Siinkohal on oluline meeles pidada, et ka DM on mängija ja peab saama oma tööd nautida! Kui avastad enne mängu alustamist, et sinu ja grupi ootused ei sobi kokku, on parem lasta neil leida nende vajadustele vastav DM. Sama kehtib mängijate puhul, kes avastavad end grupist, kus nende lemmikosad mängust saavad vähe tähelepanu. Sellised lahkuminekud on tihtipeale vältimatud ning parem on avastada võimalikud probleemid võimalikult varakult.
8. Põhireeglite ülekordamine
Isegi kui tegu on veteranmängijatega, on kasulik põhireeglid ühiselt üle vaadata. Paljud grupid kasutavad mugandatud reegleid, nii et kogemused ja eeldused võivad erineda. Kas ootad oma mängijatelt kogu reegliraamatu läbilugemist või tahad neile mängu jooksul vastavaid teemasid seletada? Kuidas käib näiteks critical damage’i arvestamine? Kõik olulisemad teemad, kus on erinevaid variante, on mõistlik kiirelt läbi käia.
Siin saab läbi arutada ka tegelaste arengu – kas see käib läbi experience pointide või milestone süsteemi? Mõlemal on oma head ja vead, nii et vali oma DM-stiilile ja grupile sobivaim variant.
9. Tegelaste surm
Mis toimub tegelaste surma puhul? Kas kasutate reegliraamatu juhiseid, midagi ise loodut või näiteks Matthew Merceri loodud alternatiivi (The Fading Spirit – Alternative Resurrection Rules)? Kui tõenäoline ja tihe külaline on surm sinu kampaanias? Kas mängijatel on kasulik kohe endale tagavarategelane valmis teha?
10. Turvalisustunne ja piiripealsed teemad
Mida mitmekesisem on su mängugrupp, seda olulisem on teada võimalikke piiripealseid teemasid, millega ettevaatlik olla või mida vajadusel koguni veto alla panna. Võib juhtuda, et su grupp on okei kõikide teemadega peale ämblike, kuna kellelgi on nende osas tugev foobia. Väga lihtne on muuta ämblikud mingiks teiseks olendiks, kes ei tekita su mängijale paanikat.
Ämblikud on muidugi vaid üks näide. On teemasid, mille puhul võib isegi selle riivamisi mainimine mängus mängijale tugeva reaktsiooni tekitada, kui tal on sellega minevikutraumad. Siinkohal on oluline usaldada oma mängijaid ja et nad oma piire tunnevad. DMina on üks su ülesannetest tekitada selline õhkkond, kus mängijad tunnevad end turvaliselt ja saavad oma fantaasia lendu lasta. Paari teema väljajätmine pole kõrge hind, mida maksta selle eest, et kogu grupp saab ühiselt mängu nautida.
11. Tegelaste loomine
Lõpuks ometi oleme jõudnud selle osani, millest paljud alustavad ja mis tihtipeale jääb mängijatel ainsaks ettevalmistuseks mängu jaoks. Kuidas sinu mängu jaoks tegelased luuakse? Kas igaüks salaja sinuga koostöös, nii et mängijad avastavad oma kaaslaseid alles mängu jooksul? Või pannakse grupp ühiselt kokku ja salajane on vaid igaühe taustalugu? Kas tegelaste statid veeretatakse või pannakse näiteks standard array järgi? Mis on DMi poolsed piirangud? Kas on mingi rass/klass/alignment, mida sinu mängus kasutada ei saa?
Siit edasi on sinu valik, kas tahad kohe mängu söösta või jätkad pigem üldiste küsimustega, mis võivad grupil tekkinud olla. Kui see teema on huvitav ja tahad rohkem lugeda, soovitan kasutaja HazeZero väga põhjalikku postitust Redditis. Enam-vähem igast punktist siin lühiversioonis saaks kirjutada pikema artikli – kui on huvi millegi spetsiifilise osas, andke kommentaarides märku!
Edu mängujuhi maailma avastamisel!