Dungeons and Dragons (D&D) fantastiliste rasside artikliseeria teises osas keskendume haldjatele ehk elfidele. Nad on ebamaiselt ilusad, graatsilised, maagilised olendid. Tihtilugu võib neid leida elamas maailma kaunimates paikades – paksudes iidsetes metsades, kõrgetes hõbedastes tornides, kesk pehmet muusikat ja tuuleiile. Haldjad armastavad loodust, muusikat, kunsti, luuletusi ning kõike imelist, mis sel maailmal pakkuda on. Ometigi ei tunne nad end siin täielikult kodus.
Sõnaga haldjas võib mitmetel seostuda animafilmidest tuttava tillukese tiivulise olendiga, kes oma võlukepikesega loitse manab. D&Ds võivad nad küll olla võimsaid maagid, kuid pigem saab rohkem paralleele tõmmata Tolkieni maailma haldjatega. Seega on D&D elfid inimsuuruses lennuvõimetud olendid.
Päritolu ja omadused
Haldjad pärinevad fey’dest. Fey on olend, kes pole pärit tavamaailmast, vaid hoopiski teisest dimensioonist, Feywildist. Seega võib arvata, et ka haldjate juured ulatuvad materiaalsest tasandist (material plane) kaugemale – vähemalt osaliselt. Fey päritolu annab neile kaasasündinud maagilised omadused, teistsuguse vaate elule ning pika eluea.
Eelmises artiklis lahatud inimestega võrreldes kuuluvad haldjad eluea pikkuse poolest spektri teise otsa. Elades umbes 750 aastaseks, tajuvad elfid aega teistmoodi kui inimesed. Füüsiliselt sirgub elf “täiskasvanuks” sama kiiresti kui inimene, kuid ometigi peetakse alla 100-aastast haldjat omas kogukonnas lapseks. Kogukondades elades kuulutatakse haldjas täiskasvanuks tema kaaslaste poolt – mis tihtilugu on ajaliselt ebamäärane sündmus. See on hetk, kus haldjas saab ise valida endale nime.
Iga elf valib endale täiskasvanunime. Sündides saab haldjas lapsenime, mis antakse vanemate poolt. Täiskasvanunimi võetakse endale selleks, et kogukonnas end määratleda ning eristuda. Nimed valitakse peamiselt haldjakeeles (elven), kuid rändama suundudes tõlgivad mitmed oma nime ka tavakeelde (common).
Nagu sissejuhatuses mainitud, eelistavad haldjad elada looduse keskel. Seetõttu on paljud neist koondunud elama väikestesse metsaküladesse. Omades maagiat ning ellujäämisoskusi, ei pea haldjad põldudel tööd rügama, et toit lauale tuua. Elades loodusega harmoonias, on nad osavad jahipidajad ning korilased. Jahil suhtutakse loodusesse ning saaki lugupidavalt ning tänatakse langenud loomi kelle elutee nüüd lõppes, et jahipidaja lähedased saaksid söönuks.
Kuna nende külad on rohelusse mattuvate puude vahele peidetud, on haldjate kokkupuude välismaailmaga suhteliselt piiratud. Loomulikult ei kehti see niivõrd haldjate kohta, kes elavad suurtes linnades. Kuid ka nemad eelistavad elada ühtsetes kogukondades, moodustades terveid haldjate linnaosasid. Suure osa säärastest kogukondadest moodustavad ka half-elfid. Need, kes valivad rändaja elutee, on peamiselt rändmuusikud ning kunstnikud, kes suunduvad laia maailma muusat ning inspiratsiooni otsima.
Haldjate relva- ja maagiakäsitsemise oskusi hinnatakse kõrgelt ka teiste rahvaste poolt. Mitmed aadlikud üritavad elfe enda õukonda meelitada, et viimased neile või nende lastele mõõgavõitlust ning maagiakasutust õpetaksid. Seetõttu võib haldjaid leida ka inimeste riikides väga kõrgetelt positsioonidelt, olles mõne valitseja nõuandja või õukonnamaag.
Seiklema kipuvad haldjad pigem harva. Kui nad seda teha otsustavad, on see peamiselt rännuhimust tulenevalt. Kuna nende elu on pikk, saavad nad nautida sajanditepikkuseid rännakuid ja avastusretki, peatudes mõnes meelepärases kohas mitmeks aastakümneks. Käikude jooksul leitakse endale kaaslasi, kes kujunevad vahel väga lähedasteks sõpradeks. Haldjad võivad olla häiritud teiste rasside käitumismustritest, kuid suudavad sellegipoolest kõigis head näha.
Alamrassid
Laias laastus saab haldjaid liigitada kolme suuremasse alamrassi – kõrghaldjad (high elf), puuhaldjad (wood elf) ning tumehaldjad (dark elf).
Kõrghaldjad omavad rassikaaslastest suuremat potentsiaali maagia kasutamiseks ning huvituvad arkaanast. Lisaks on nad väga osavad mõõgakäsitsejad, hakates seda kunsti õppima tihtilugu juba lapsena. Nad hoiavad õppimist ja teadmisi suure au sees. Kõrghaldjad jagunevad omakorda veel laias laastus kolmeks: päikesehaldjateks (sun elf), kuuhaldjateks (moon elf) ja eladrinideks. Nende erinevused tulenevad peamiselt füüsilisest tunnustest.
Kõrghaldjad on keskmiselt sama pikad kui inimesed, kuid kipuvad olema sihvakamad. Nende nahk on üpris kaame ning juuksed kasvatatakse pikaks ning kantakse lahtiselt. High elfid usuvad, et nemad on haldjate ajaloo ning traditsioonide vardjad ning ei pea seetõttu teiste rasside ja olenditega lävimist kuigi vajalikuks. Seetõttu on just nemad vähim altid seiklustele suunduma.
Eraldi tuleks käsitleda eladrin alamrassi. Nemad pärinevad otseselt Feywildist ning omavad seetõttu kõige suuremat kalduvust maagiale. Lisaks, kuna Feywildis eksisteerib neli piirkonda, mida nimetatakse õukondadeks ning mis on saanud nime aastaaegade järgi, siis vastavalt sellele mis õukonnast eladrin pärineb, võib aimata tema isikuomadusi. Näiteks talve õukonnast pärit eladrin on tihtilugu kaalutlevad ning pessimistlikud. Sügisõukonna eladrinid on rahumeelsed ning heatahtlikud. Suveõukonna esindajad on agressiivsed ning kartmatud ning kevadõukonnast tulijad rõõmsameelsed ning optimistlikud.
Puuhaldjaid leidub maailmas kõige arvukamalt. Nad näevad end kui metsade kaitsjaid, kuna just metsad on nende koduks. Linnades elamist pidasid puuhaldjad pigem mööduvaks nähtuseks, kuna nende meelest vallutab loodus viimaks ka kõige kõrgemad müürid. Wood elfe on lihtne eristada nende vasekarva nahatooni ning rohekaspruunide silmade poolest. Nende juuksed on tumedat või pruunikat värvi, kuid esineb ka punajuukselisi.
Olles harjunud elama looduses karmides elutingimustes, meeldib puuhaldjatele kanda nahkturvist ka siis kui otsene oht neid ei ähvarda. Isikuomadustelt on nad rahulikud ning kaalutlevad, mistõttu on neid keeruline hingepõhjani solvata. Nad suhtuvad maagiasse suure ettevaatlikusega ning tunnevad end maagia läheduses mugavalt vaid siis kui seda kasutatakse looduse kaitsmiseks. Seega leidub nende seas arvukalt lisaks rogue’dele ja rangeritele nii druiide (druid) kui ka shamaane.
Viimaks jõuame tumehaldjateni, keda nimetatakse ka lühidalt drowdeks. Kehaehituselt ei erine dark elfid märgatavalt oma rassikaaslastest. Nad on haldjatest kõige lühemad ning kõhnemad, olles keskmiselt 140-170cm pikad ning kaaludes 40-70kg vahel. Füüsilise välimuse poolest on kõige silmapaistvamaks tunnuseks nende naha ning juuste värvus. Nende nahk võib olla tumehall, süsimust või kergete sinakate toonidega. Esineb ka albiino drowsid, keda nimetataks Szarkaideks.
Dark elfide juuksed on üldiselt lumivalged, helekollakad või harvemal juhul ka hõbe- või vasekarva. Mainimist väärt on ka see, et drow ei saa endale kasvatada habet. On üleüldine arvamus, et kõik drowd on oma olemuselt halvad. See ei pea aga täielikult paika. Nad ei sünni halvana, kuid kuna nende ühiskond järgib Lolthi õpetusi, siis kasvavad uued põlvkonnad moraalselt ebastabiilsete uskumuste najal. Seetõttu kasutatakse konfliktide lahendamiseks eelkõige vägivalda. Lisaks ei suuda nad usaldada – ei teisi rasse ega üksteist.
Omadused
Ability Score Increase: Dexterity +2
Eluiga: Kuni 750 aastat. Jõuavad täisikka 100 aastasena
Moraalne kompass: Peamiselt head (good) ning pigem kaootilised (chaotic)
Suurus: Medium
Kiirus: 30 jalga (feet)
Keeled: Oskad lugeda, rääkida ja kirjutada Common’it ning Elvish’it
Lisaomadused:
Darkvision näed mittemaagilises pimeduses 60 jala kaugusele. Värve ei ole võimalik eristada.
Keen Senses oled vilunud Perception oskuse kasutaja.
Fey Ancestry Sul on eelis kõikidel veeretustel, mis päästavad Charmed olekust. Lisaks ei ole sind võimalik maagia abil magama panna.
Trance Haldjad ei vaja 8 tundi und – selle asemel nad mediteerivad 4 tundi, olles pooleldi teadvusel.
Vastavalt alamrassi valikule lisandub ülalolevale informatsioonile täiendavaid valikuid ja omadusi. Näiteks tumehaldjatel tõuseb lisaks dexterity’le veel charisma +1 võrra. Nende darkvision rakendub kaks korda kaugemale jne. Neid ja teisigi nüansse saab lugeda näiteks DndBeyondi leheküljelt.
Igatahes sobib haldjas mängijale, kes soovib ehitada maagia või loodusega seotud karakterit. High elf sobib ideaalselt näiteks artificeriks või wizardiks. Puuhaldjatest saaksid võimsad rogued, rangerid ja monk’id. Ning drowd sobivad hästi näiteks fighteriteks, warlockiteks ning samuti rogueks. Loomulikult võib elfina mängida ka teisi klasse, eriti kui mängujuht lubab teha Tasha’s Cauldron of Everything raamatust tulenevaid origin muudatusi. Oluline on, et karakterit oleks mängijal huvitav mängida koos kõigi tema tugevuste ja nõrkustega.