Fantastilised liigid: Halflings

Sel korral võtame Dungeons & Dragons (edaspidi D&D) fantastiliste rasside artikliseeria raames luubi alla halflingud ehk kääbikud. Nagu päkapikegi puhul, saame taas paralleele tõmmata Tolkieni “Sõrmuste isanda” või miks mitte ka “Kääbik” raamatuga, kus loo keskmes ongi just need väikesekasvulised rahumeelsed olendid. Nii nagu “Sõrmuste isandas” oli Frodo Bagginsi õlul kogu Keskmaa saatus, võib ka D&D maailmas osadel kääbikutel olla vägagi oluline roll.

Omadused

Kääbikud elavad keskmiselt 150 aasta vanuseks ehk veidi vanemaks kui inimesed. Nad saavutavad täiskasvanu staatuse kahekümnendates eluaastates.  Füüsiliselt on halflingud levinumatest rassidest keskmiselt kõige lühemat kasvu, olles umbes 81 – 100 cm pikkused. Oma väikese kasvu tõttu on nad ka kehakaalult kerged, kaaludes keskmiselt 18-20 kg. Kui pikkus ning kaal kõrvale jätta, siis meenutavad kääbikud paljuski inimesi, omades analoogseid kehalisi proportsioone. 

Valdaval enamusel kääbikutest on tumedad juuksed ning silmad. Kõik nad on sunnitud elama habemeta elu. Ka meessoost kääbikusoo esindajad suudavad heal juhul kasvatada endale vaid bakenbardid. See-eest on nad tõsiseltvõetavad soengumeistrid. Nende juustes võib tihtilugu märgata kelmikate lokkide vahele keerukalt punutud patse.

Kääbikutele meeldib koguda väärtesemeid ning igasugu nipsasjakesi. Ometigi ei kipu nad ennast kulla ja karraga ehtima, vaid eelistavad igapäevaselt kanda mugavat riietust. Lihtne riietus lubab neil ennast igas olukorras hästi tunda – olgu plaanis kõrtsus sõpradega lõbusalt aega veeta või põllul vagude vahel õndsalt tööd rügada.

Oma väikese kasvu tõttu on kääbikud üpriski nobedad, osavad ning kärmete refleksidega. Peale selle on neid õnnistatud ebamaise õnnega ning tänu sellele suudavad nad vältida neile kahjulikke olukordi ning hoiduda vahel ka füüsilistest vigastustest. Muidugi paneb väike kasv neile ka mõned piirangud. Näiteks on suuremad relvad nagu hellebardid, sõjakirved ning kahekäemõõgad nende jaoks liiga suured ning seetõttu ei saa nad neid kasutada.

A busy town scene with a cozy inn in the middle
Kääbikud armastavad kogukonda ja oma tööd. Seetõttu võib neid leida näiteks kõrtsi pidamast.

Päritolu

Kääbikute ajalugu on üpris sündmustevaene. Neil pole kunagi olnud ühte suurt kultuuri või kuningriiki. Pigem tekivad linnaelu nautivate kääbikute kogukonnad teiste rasside asulate juurde. Eraklikumat elu eelistavad kääbikud rajavad oma külad muust tsivilisatsioonist kaugemale – mühisevate metsade vahele või rohelusse uppuvatele aasadele.

Nii nagu mitmed teised levinud rassid, on ka kääbikud jaotunud alamrassidesse. Neid on neli: Ghostwise halfling, Lightfoot halfling, Lotusden halfling ning Stout halfling. Kaks suuremat alamrassi, Ghostwise ja Lightfoot, moodustavad enamiku kääbikute populatsioonist. 

Ghostwise halflinguid kutsutakse vahel ka metsikuteks kääbikuteks, kuna neid leidub pigem tsivilisatsioonist kaugemal. Nad on moodustanud oma kogukonnad looduse peitvasse rüppe, jäädes tihti teiste rasside huviorbiidist kaugemale. Neil on võime telepaatiliselt suhelda enda lähedal olevate olenditega, kellega mõistetakse sama keelt. Seevastu Lightfoot halflingud on just need, kes on elama asunud linnadesse. Lisaks on neil komme kogukonniti rännata – liikudes vahel kogu klanniga ühe suurema linna juurest teise. Nemad püsivad tihtilugu ühes kohas üks või kaks aastat ning jätkavad seejärel oma rännakut. Just selle alamrassi esindajad on meistrid enda peitmises. 

Stout halflingud, keda vahel kutsutakse mõnitavalt ka dwalflinguteks, on päkapikkude ja kääbikute järeltulijad. Seega võib neid nimetada ka poolpäkkariteks või poolkääbikuteks. Mõnel pool nimetatakse neid uhkelt hoopiski Strongheart halflinguteks. Neid tunneb ära selle järgi, et nad on oma rassikaaslastest veidi sitkema kehaehitusega ning mõned üksikud suudavad lausa kasvatada lühikese habeme. Lisaks on nad tänu päkapikuverele pärinud ka resistentsuse mürkidele.

Viimaks on olemas Lotusden halfling alamrassi esindajad, keda on küll kääbikutest kõige vähem. Väga suur enamik neist elavad metsades, olles nende vardjad. Vahel kaitsevad nad kohti, kus on võimalik tavamaailmast ehk Material Planeist pääseda Feywildi. Just seosest Feywildiga tuleneb nende tavapäratu välimus. Nimelt suudavad nad oma juustes kasvatada lilli: igal hommikul võivad need kääbikud ärgata üles erineva lillepõõsaga. Lisaks on nad omandanud mõned maagilised võimed, mis aitavad neil loodust hoida – näiteks druidcraft loitsu. Peale selle oskavad nad metsades oma jälgi katta, seega neid jälitades tuleb valmis olla keeruliseks katsumuseks.

Halfling holding up a torch to a huge spider with green eyes
Mitmed halflingud rändavad ringi. Osad uudishimust, osad kaitsevad loodust. Kindel on see, et satutakse silmitsi ka endast märksa suurtemate ohtudega.

Iseloom

Oma olemuselt on kääbikud rõõmsameelsed ning sõbralikud. Seda ka teiste rasside suhtes. Loomupoolse lahkuse ja heasüdamlikkuse tõttu ei soovi nad näha teisi kannatamas ning veel vähem olla nende kannatuste põhjuseks. Maailmas, kus valdav osa olenditest on neist suuremad, püüavad halflingud jääda pigem nähtamatuks. Nad väldivad endale ebavajaliku tähelepanu tõmbamist ning püüavad teistega harmoonias elada. Seetõttu suhtuvad paljud kääbikusesse kui kahjutusse olendisse. See hoiak võib olla aga ekslik ning valusasti kätte maksta, sest rünnak võib tulla sealt, kust seda oodata ei osata.

Kääbikud tunnevad rõõmu lihtsatest asjadest. Vaid vähesed on nii ambitsioonikad kui inimesed. Need vähesed lähevad laia maailma avastama ning neist saavad seiklejad. Seda tegid nad tihtilugu loomupoolse uudishimu tõttu. Keskmine kääbik armastab aga oma kodu, pere, tööd, kogukonda ning traditsioone. Kuna nad on väiksest saadik nii kasvanud, siis on nad väga lojaalsed ja vaprad liitlased. Nad hindavad kõrgelt head toitu ja jooki, mida sageli ise kasvatavad ning valmistavad. Kõige tavapärasemaks nähtuseks kääbiku toidulaual on värske leib, maitsekas juust ning õlu.

Halflingute kogukonnad on väga ühtehoidvad. Nende külakesi juhivad sageli kogukonna eakamad liikmed, keda austatakse nende elukogemuse ning tarkuse tõttu. Sellepärast otsivad nooremad kääbikud nõu just vanematelt. Lisaks sellele hoitakse au sees traditsioone, legende ning lugusid, mida antakse järgmisele põlvele edasi enamasti suusõnaliselt. Nii on suulises vormis säilinud fantastilisi jutte iidsetest aegadest, mille kohta ei leia infot isegi kõige suurematest arhiividest ja raamatukogudest.

Kuna kääbikud on ajalooliselt olnud nomaadrahvas, rännates ning otsides oma kogukonna jaoks paika laias maailmas, siis on nad loomult üsna vaprad. Seetõttu ei kohuta neid isegi kõige hirmsamad vaenlased. Seega igaühel võiks olla üks kääbikust sõber, kuna nad on väga lojaalsed, vaprad ning, mõnel juhul, oleksid valmis oma kaaslaste eest elu andma.

Tunnused

Ability Score Increase: Dexterity +2

Eluiga: Täiskasvanuks saab 20-aastaselt, elab keskmiselt 150-aastaseks.

Moraalne kompass: Peamiselt head (good) ning pigem seadusekuulekad (lawful).

Suurus: Small

Kiirus: 25 jalga (feet)

Keeled: Oskad lugeda, rääkida ja kirjutada Commonit ning Halflingut.

Lisaomadused: 

Õnnega koos d20 veeretuse, mis on tehtud rünnaku, oskuse või saving throw eesmärgil ning mille tulemus on 1, saab uuesti veeretada, kusjuures kasutada tuleb uue veeretuse tulemust.

Vapper  Omad eelist (advantage) veeretustel, mis on tehtud hirmunud (frightened) staatuse vastu.

Kääbiku nõtkus Saad täiskiirusel liikuda läbi alast, mida hõivab sinust vähemalt ühe kategooria võrra suurem olend.


Igal juhul sobib kääbik mängijale, kes soovib mängida kärmet, osavat, heasüdamlikku ning lojaalset tegelast. Klassi valides on halfling üks mitmekülgsemaid klasse. Talle sobivad ideaalselt rogue, ranger, druid ning bard klassid, kuid saab võrratult hakkama ka cleric, fighter või paladin rollis. Loomulikult võib kääbikuna mängida ka teisi klasse, eriti kui mängujuht lubab teha Tasha’s Cauldron of Everything raamatust tulenevaid origin muudatusi. Oluline on, et karakterit oleks mängijal huvitav mängida koos kõigi tema tugevuste ja nõrkustega.

Vaata järgmiseks midagi siit:

Maagiline ring: Dungeons & Dragons

Miks inimesed üleüldse mängivad? Aastatuhandeid on see olnud meie elu osaks. Igaühe ümber võib tekkida suvalisel hetkel spontaanne olukord, kus üksi või koos sõpradega luuakse enda lõbustuseks uut reaalsust. Säärased tegevused on ilmselt eksisteerinud kauem kui...

Karakterileht – Jürgen

Karakterileht on isiklikum pilguheit erinevate Eesti rollimängijate skeene tegelastele. Tutvume erinevate isikutega, kes panustavad, harrastavad või edendavad meie rollimängu maastikku ning saame parema ettekujutuse, kes ja miks nad on. Jürgen, ehk SergeantRat, on...

SKETŠ: “KVESTi 2. sünnipäev”

Käes on KVESTi teine sünnipäev - Holger seab enne mängu pidulauda valmis, ent teda külastab ootamatu vana tuttav... https://www.youtube.com/watch?v=NxGKN-ePLWc

Video: Tunnels & Trolls

Kas teadsid, et Dungeons & Dragonsile tekkis kohe järgmisel aastal tõsiselt võetav konkurent? Milleks avastada suuri koopaid ning võidelda hirmsate draakonitega, kui võib läbida väiksemaid tunneleid ning võitlustes piirduda trollidega. "Kas teadsid?" on...

Arvustus: Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

D&D kinolinal seekord fänne piinlikkust tundma ei pane. Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (Varaste Au) jõudis kinolinadele märtsikuu lõpus ning on endiselt kinokavades, seega vaatama minna veel jõuab. Kuid kas tasub? Kas me lõpuks saime õige D&D,...

Video: Draakonid

Kas teadsid, et kõik draakonid ei olegi draakonid? Võtame luubi alla erinevad draakonilaadsed olendid ning saame teada, mis nad tegelikult on. "Kas teadsid?" on videoteseeria, kus lühidalt räägime erinevatest infokildudest Dungeons & Dragons'i kohta, mida sa ei...

Gelatinous Cube : Monstroloogia

Gelatinous Cube, ehk sültjas kuubik on üks ikoonilisemaid olevusi, mis D&D’st kuulsaks saanud. Tegeliku nimega athcoid saab meie jaoks täna tuttavamaks ning mõistame selle olevuse mitmetahulist olemust.

Bodak : Monstroloogia

Bodak on meie seeria esimene ebasurnu, kelle sünget olemust ja surmatoovat mõju vaatame seekord lähemalt. Juurtega algselt Šoti Gaeli folklooris bodach sai D&D mütoloogia osaks aastal 1982 seiklusega The Lost Caverns of Tsojcanth.

Tänapäevane D&D – “Everyday Heroes”

Evil Genius Productions plaanib taaselustada 2002. aastal välja tulnud d20 Modern reeglistiku. 20 Aastat pärast originaalmängu väljastamist on võtnud ettevõte Evil Genius Production enda missiooniks vaadata värske pilguga üle ja korrigeerida 1. novembril 2002 ilmunud...

10 küsimust asulate rajamiseks

Ports maju, kõrts, tee mis läheb linnast läbi ning turuplats. Mida muud ühest asulast tahta võiks? Tegelikkuses ühe usutava ja elusa asula ehitamine on väheke rohkem mõttetööd ja planeerimist. Seda kõike eeldusel, et sul on soov, et see oleks asukoht, mis sobituks...
X
Ostukorv
Ostukorv on tühi.

Lisa mõni toode ostukorvi, et alustada.