Ebaõnnestumine kui õnnestumine

Tüüpiline mäng, olgu see siis laua- või arvutimäng, eeldab edukaks edasijõudmiseks õnnestunud sooritust. Selleks, et pääseda kindlusse või raketibaasi, pead edukalt ukse lahti muukima või alistama salasissepääsu valvavad sõdurid. Kui tulemus edukas ei ole, sa kas hukkud või pead uuesti üritama, kuniks edu sind saadab.

Ent see ei ole käitumismuster, mis saadaks tüüpilist rollilauamängu, nagu seda on Dungeons & Dragons. Kaugelt võib paista ainsa viisina oma eepilist seiklust jätkata ühe läbimõeldud ja taktikaliselt veekindla plaani täidesaatmine, kus kõik elemendid töötavad kui kellavärk ning ruumi eksimustele pole. Kõik, kes on mõnegi korra juhtunud elus täringut veeretama, teavad, et neile lootma ei tasu jääda.

Täringutel on omad tujud, tunded ja üleüldse räägivad nad kehakeeles. Ning kuidas nad räägivad või veerevad, sõltub liiga mitmetest teguritest, millest ükski ei tulene loodud plaani või ettevõtmise olemusest.

Kui plaan on paigas, malendid on õigetel ruutudel ning vaja on vaid päästikku vajutada, juhtub enam kui tihti just see olukord, kus 20ne tahuline täring soodsa tulemuse asemel hoopis numbrit 3 või 4 näitab. Ning sealt edasi järgmised veeretused olukorra päästmiseks on sarnases temaatikas üldiselt sarnase edukusega.

Kas see nüüd tähendab, et mängijad kukkusid läbi ning lastakse kohe maha, mäng on läbi ning on aeg selleks korraks asjad kokku pakkida ning kõik võtavad ette teekonna koju? Kaugeltki mitte – edukas ja meeldejääv rollilauamäng peaks arvestama ebaõnnestumisega. Iga kord, kui DM laseb oma mängijatel mingitki täringut veeretada, tuleb arvestada võimalusega, et ees ootab läbikukkumine.

Aga läbikukkumine ei pea tähendama selle seikluse lõppu – tõsi, tulemus ei ole ootuspärane ja soovitud. Kuid must-valgelt ei saa selliseid seiku vaadata. Binaarsüsteem lubaks edu ja läbikukkumist – ent alati on võimalik vaadata asju ka läbi graduaalse hele-tumehalli spektrumi, kus ei ole vaja saada täringutulemust üle 10ne, et oleks edukas ning kõik muu on absoluutne läbikukkumine. Lõppude lõpuks on lauarollimängus otsustajaks kohanemisvõimeline mõistus, mitte vääramatu kood.

Edu ja ebaõnn saavad olla spektrumil vaadeldavad, kus napp ebaõnnestumine on siiski õnnestumine, koos tajutava negatiivse elemendiga. Raketibaasi uks sai küll lahti muugitud, ent lukumuukimistööriistad murdusid ning on seal jäädavalt kinni, muutes järgmist patrulliringi tegevatele valvuritele koheselt ilmselgeks, et keegi on ebaausatel meetoditel baasi sisenenud.

Aga see ei tähenda, et missioon ei pruugi olla edukas. Lõplik edu ei pruugi olla identne või paralleelne algse eesmärgiga, kuid võib olla sellega sarnane. Kui aga täringutulemus otsustab, et tegemist on täieliku läbikukkumisega, ükskõik kui mitu ühikut optimismi ja halastust lauale tuua – ning seiklejad ennast turvalise kuninga varakambri asemel hoopis vangikoobastest leiavad – ei tähenda, et see mäng nüüd lõppema peab. Nüüd on lihtsalt muutunud üldine loo kulg ja praegune suund.

Kui varasemalt oli nende eesmärk varastada kuningriigi kõige väärtuslikum kalliskivi, siis nüüd on see tänu saatuse käekäigule muutunud vangilaagrist põgenemiseks. Ning vahest on seeläbi leitud hoopis uued isiklikud ja kollektiivsed eesmärgid – olgu see siis näiteks korrumpeerunud valitsusvormi kukutamine läbi vangide ülestõusu või hoopis oma võimu vääralt ära kasutavate vangivalvurite tööpositsioonilt vabastamine.

Lugu jätkub – ning see, mis algselt paistis läbikukkumisena, on kallutanud loo hoopis teisele teele ning nüüd ootab ees nii mängijatele (kui ka DMile) uus ja etteplaneerimata suund.

Vaata järgmiseks midagi siit:

Fantastilised liigid: Halflings

Sel korral võtame Dungeons & Dragons (edaspidi D&D) fantastiliste rasside artikliseeria raames luubi alla halflingud ehk kääbikud. Nagu päkapikegi puhul, saame taas paralleele tõmmata Tolkieni “Sõrmuste isanda” või miks mitte ka “Kääbik” raamatuga, kus loo...

ÕPETUS: Kuidas ikkagi D&D mängimist alustada.

Proovime KVEST'is läbi artiklite ja taskuhäälingute seletada, mida Dungeons & Dragons endast kujutab ja kuidas võib sellele mängule läheneda. Sellegipoolest võib jääda segaseks, mida päriselt mänguks vaja on, millest ja kuidas alustada. Kui eelmine lause on...

Bulette : Monstroloogia

Bulette (Hääldus: Buu-lei), rahvakeeli maahai, on tavapäratu olevus, kes vaatamata oma kalalaadsele ülesehitusele, on hoopis hirm maismaal, mida ei tohiks alahinnata ükski seikleja.

20 Küsimust mis aitavad karakterit luua

Tausta loomine võib olla keeruline tegevus. Nimi ja rass on kirjas, aga mis edasi? Kui oled tegemas enda esimest karakterit, siis on tihti raske kuskilt pihta hakata. Vahel ei oska poole pealt edasi minna või tahaksid lisada erinevaid kihte ja värve oma ajaloole, kuid...

Stranger Things ja DnD

Hei! Kas teadsid, et meie esimeses "Kas teadsid?" videote seeria osas rääkis Hans-Erik Dungeons & Dragonsi vandenõuteooriatest? Videos sai mainitud, et esimestel aastatel pärast D&D avalikustamist väitsid mitmed religioossed organisatsioonid, et mäng suunab...

Muusika ja taustahelid

Dungeon Masteri tööriistade repertuaar on suur ja lai. Alustades ruumi valgustuse hämardamisest, käega katsutavatest esemetest, mis seonduvad mängus toimuvaga või hoopis lausa võltsvuntside külge kleepimiseni, et olla veenev Inigo Montoya. Lisaks nendele lisab...

Tunnels & Trolls: Top 10 loitsu

Artikli näol oli tegemist 1. Aprilli huumorihetkega. KVEST püsib siiski Dungeons & Dragonsi usku ning jääb seniks veel seda süsteemi viljelema. Vaatasime Tunnels & Trollsi ametlikule loitsurepertuaarile otsa ning koostasime nimekirja kümnest erinevast...

Eeterlik maa – “Journeys Through the Radiant Citadel”

2022 juunikuus on oodata uut seiklusraamatut, mis keskendub uuel asukohal, uues linnas. Vaatame lähemalt, mida uuest raamatust oodata on. Journeys Through the Radiant Citadel seiklusraamatut on oodata 21. juunil. Uus raamat koosneb 13st eraldiseisvast seiklusest, mis...

Bodak : Monstroloogia

Bodak on meie seeria esimene ebasurnu, kelle sünget olemust ja surmatoovat mõju vaatame seekord lähemalt. Juurtega algselt Šoti Gaeli folklooris bodach sai D&D mütoloogia osaks aastal 1982 seiklusega The Lost Caverns of Tsojcanth.

Koopad Ja Koletised: Ajurünnak Ep 3 – Mardi- ja Kadripäev

Koopad ja Koletised Youtube'i kanalil on Jürgen (KVESTi discordi serveris tuttav kui SergeantRat) loonud mitmeid õpetlikke Dungeons & Dragons'i videoid. Läbi tugeva huumoriprisma on ta kanalil mitmeid teemasid läbi võetud ning on huvitav kodumaine vaatamine...
Ostukorv
Ostukorv on tühi.

Lisa mõni toode ostukorvi, et alustada.