Ebaõnnestumine kui õnnestumine

Tüüpiline mäng, olgu see siis laua- või arvutimäng, eeldab edukaks edasijõudmiseks õnnestunud sooritust. Selleks, et pääseda kindlusse või raketibaasi, pead edukalt ukse lahti muukima või alistama salasissepääsu valvavad sõdurid. Kui tulemus edukas ei ole, sa kas hukkud või pead uuesti üritama, kuniks edu sind saadab.

Ent see ei ole käitumismuster, mis saadaks tüüpilist rollilauamängu, nagu seda on Dungeons & Dragons. Kaugelt võib paista ainsa viisina oma eepilist seiklust jätkata ühe läbimõeldud ja taktikaliselt veekindla plaani täidesaatmine, kus kõik elemendid töötavad kui kellavärk ning ruumi eksimustele pole. Kõik, kes on mõnegi korra juhtunud elus täringut veeretama, teavad, et neile lootma ei tasu jääda.

Täringutel on omad tujud, tunded ja üleüldse räägivad nad kehakeeles. Ning kuidas nad räägivad või veerevad, sõltub liiga mitmetest teguritest, millest ükski ei tulene loodud plaani või ettevõtmise olemusest.

Kui plaan on paigas, malendid on õigetel ruutudel ning vaja on vaid päästikku vajutada, juhtub enam kui tihti just see olukord, kus 20ne tahuline täring soodsa tulemuse asemel hoopis numbrit 3 või 4 näitab. Ning sealt edasi järgmised veeretused olukorra päästmiseks on sarnases temaatikas üldiselt sarnase edukusega.

Kas see nüüd tähendab, et mängijad kukkusid läbi ning lastakse kohe maha, mäng on läbi ning on aeg selleks korraks asjad kokku pakkida ning kõik võtavad ette teekonna koju? Kaugeltki mitte – edukas ja meeldejääv rollilauamäng peaks arvestama ebaõnnestumisega. Iga kord, kui DM laseb oma mängijatel mingitki täringut veeretada, tuleb arvestada võimalusega, et ees ootab läbikukkumine.

Aga läbikukkumine ei pea tähendama selle seikluse lõppu – tõsi, tulemus ei ole ootuspärane ja soovitud. Kuid must-valgelt ei saa selliseid seiku vaadata. Binaarsüsteem lubaks edu ja läbikukkumist – ent alati on võimalik vaadata asju ka läbi graduaalse hele-tumehalli spektrumi, kus ei ole vaja saada täringutulemust üle 10ne, et oleks edukas ning kõik muu on absoluutne läbikukkumine. Lõppude lõpuks on lauarollimängus otsustajaks kohanemisvõimeline mõistus, mitte vääramatu kood.

Edu ja ebaõnn saavad olla spektrumil vaadeldavad, kus napp ebaõnnestumine on siiski õnnestumine, koos tajutava negatiivse elemendiga. Raketibaasi uks sai küll lahti muugitud, ent lukumuukimistööriistad murdusid ning on seal jäädavalt kinni, muutes järgmist patrulliringi tegevatele valvuritele koheselt ilmselgeks, et keegi on ebaausatel meetoditel baasi sisenenud.

Aga see ei tähenda, et missioon ei pruugi olla edukas. Lõplik edu ei pruugi olla identne või paralleelne algse eesmärgiga, kuid võib olla sellega sarnane. Kui aga täringutulemus otsustab, et tegemist on täieliku läbikukkumisega, ükskõik kui mitu ühikut optimismi ja halastust lauale tuua – ning seiklejad ennast turvalise kuninga varakambri asemel hoopis vangikoobastest leiavad – ei tähenda, et see mäng nüüd lõppema peab. Nüüd on lihtsalt muutunud üldine loo kulg ja praegune suund.

Kui varasemalt oli nende eesmärk varastada kuningriigi kõige väärtuslikum kalliskivi, siis nüüd on see tänu saatuse käekäigule muutunud vangilaagrist põgenemiseks. Ning vahest on seeläbi leitud hoopis uued isiklikud ja kollektiivsed eesmärgid – olgu see siis näiteks korrumpeerunud valitsusvormi kukutamine läbi vangide ülestõusu või hoopis oma võimu vääralt ära kasutavate vangivalvurite tööpositsioonilt vabastamine.

Lugu jätkub – ning see, mis algselt paistis läbikukkumisena, on kallutanud loo hoopis teisele teele ning nüüd ootab ees nii mängijatele (kui ka DMile) uus ja etteplaneerimata suund.

Vaata järgmiseks midagi siit:

Video: Täringute ajaloost

Kas teadsid, et d20 täring oli olemas ammu enne Dungeons & Dragonsi loomist? Reigo räägib esimestest teadaolevatest täringutest ning nende kasutusviisidest. "Kas teadsid?" on videoteseeria, kus lühidalt räägime erinevatest infokildudest Dungeons & Dragons'i...

Dungeons & Dragons’i fantastilised liigid

Liik (species), ehk varasemalt kasutuses olnud rass (race) on üks Dungeons & Dragons’i (D&D) süsteemi aspekte, mis viitab tegelase liigile. Võrreldes tänapäevase päris-maailma sõnaga, ei viita D&D rassid karakteri etnilisele taustale. Näiteks on “inimene”...

MINIVÄRVIMINE + Q&A – Järgmisel esmaspäeval

Järgmine esmaspäev, 30 august, kell 19.00 oleme Youtube'is laivis ning ootame teid värvimisele kaasa elama, mõtteid vahetama, küsimusi esitama ning kui on julgust, meie värvimistööd mõjutama. https://www.youtube.com/watch?v=NpWHPez17h8

D&D: Dark Alliance

Dungeons & Dragons on aina kiiremini populaarsust omandamas. Lisaks kõiksugu filmidele ja sarjadele on nüüd nimekirja lisandunud värskelt avalikustatud 22ndal juunil avaldatav Dark Alliance. Arvuti ja konsoolimäng, kus tegevustik toimub paljudele juba tuttavas...

Tagasi kooli “Strixhaven: A Curriculum of Chaos”

2021 aasta lõppu on oodata kolme ametlikku raamatut - Fizban's Treasury of Dragons", "The Wild Beyond the Witchlight" ja "Strixhaven: A Curriculum of Chaos". Vaatame selle artikli raames lähemalt neist viimast. Strixhaven’i seiklusraamatut on oodata 21. novembril....

KVEST Grupileidja – versioon 2

Grupileidja 2E, versioon 2, Advanced Grupileidja, Grupileidja 2.0 või Grupileidja 2 Fast 2 Furious. Nimetagem seda kuidas soovime, oluline on, et me oleme uue ja võimekama Grupileidja üle uhked. Ning oleme uhked, et saame lõpuks ehitustellingud maha võtta, eemaldada...

Video: Vin Diesel ja Dungeons & Dragons

Kas teadsid, et Vin Diesel, mehelikkuse, bensiinilõhna ja perekonna etaljon, on D&D fänn? Ning, et tema kunagisest mängutegelasest sündis film The Last Witch Hunter? "Kas teadsid?" on videoteseeria, kus lühidalt räägime erinevatest infokildudest Dungeons &...

Räägime kõrtsudest ja baaridest

Üks D&D kõige populaarsemaid kohti kus mängijad käivad on kõrts, baar, lõbumaja või muu sarnane meelelahutusasutus. Pole regulaarsema külastusega kohta kui baar, kus rändamiste vahel puhata või uut seiklust otsida. Arutame teemal, kuidas muuta kõrtsus käimine...

Su kangelased pole kangelased?

Kõik eepilised fantaasiamaailma seiklused, olgu need nii raamatutes, filmides, sarjades või muudes meediumites - neil kõigil on üldiselt üks läbiv joon. Kangelased. Enam kui tihti on needsamad kangelased juhuslikult ka teose peategelased. See suunab sind, lugejat,...

Video: Critical Role

Kas teadsid, et Dungeons & Dragonsi mängimine kaamerate ees on suurem, kui keegi meist võiks arvata. Lahkame sellist mängukollektiivi, nagu Critical Role ning räägime nendest lühidalt. "Kas teadsid?" on videoteseeria, kus lühidalt räägime erinevatest infokildudest...
Ostukorv
Ostukorv on tühi.

Lisa mõni toode ostukorvi, et alustada.