Fantastilised liigid: Gnomes

Dungeons & Dragons (edaspidi D&D) fantastiliste rasside artikliseeria eelmises kirjutises tutvusime kääbikute ehk halflingutega. Kuid on veel üks rass, keda peetakse tihti eksikombel levinud rassidest keskmiselt kõige lühemateks.  Gnome ehk gnoom on väikesekasvuline tegelane, kes on energiast pakatav, entusiastlik, elujaatava suhtumisega ning armastab nokitseda. Taaskord ei tasu ajada rassi segamini punase mütsiga jõuluteemalise tegelasega, kelle kuju endale aeda muru vahele asetada. D&D gnoomid sarnanevad pigem näiteks World of Warcraft mängus oleva samanimelise rassiga.

Päritolu ja omadused

Gnoomid elavad tavaliselt umbes 350 aasta vanuseks, kuid on olnud üksikuid juhuseid, kus mõned neist tähistavad lausa oma 500. sünnipäeva. See teeb neist levinud rasside seas pigem pikema elueaga seltskonnaks. Nad saavutavad täiskasvanu staatuse neljakümnendates eluaastates.  Füüsiliselt on gnoomid levinumatest rassidest peaaegu kõige lühemat kasvu, olles pikemad vaid kääbikutest. Gnoomide keskmine pikkus jääb 90-120 cm vahemikku ning kaal 18-20 kg piiresse. Nad omavad inimestele ja haldjatele sarnaseid kehalisi proportsioone. Kui kääbikud sarnanevad laialdaselt inimestele, siis gnoomid omavad sarnaseid jooni hoopiski haldjate ja päkapikkudega.

Gnoomidel on haldjatele omased terava otsaga kõrvad ning kõrged põsesarnad. Päkapikkudega näeb sarnaseid jooni gnoomide tendentsis kasvatada endale habe ning elada pigem maa all. Nende juuksed on väga isepäised. Jääb mulje nagu iga eraldiseisev juuksekarv valib endale suvalise suuna kuhu poole kasvada. Seetõttu on gnoomide soengud üldiselt väga sasitud ning jätavad mulje, nagu nad ei hooliks oma välimusest. Seevastu oma habemed hoivad meessoost gnoomid vägagi korras ning sätivad neid tihti huvitavatesse soengutesse.

Oma päritolust tulenevalt võib gnoomi nahavärv olla punakaspruun, mullakarva pruun või hoopiski hallikas. Sama on ka nende juustega, mis võivad olla blondid, pruunid või hoopiski eksootiliselt valged, oranžid või rohelised. Osade gnoomide silmades võib tajuda nende Feywildi päritolu. Need võivad olla erksinised või koguni säravalt süsimustad. Enamike silmavärv jääb siiski tavapärasesse spektrumisse.

Gnoomid on võrreldes teiste levinud rassidega füüsiliselt pigem nõrgad. Selle eest on suuremad kõrvad andnud neile väga hea kuulmise, mis aitab neil hankida infot olukordades, mil enamik teistest rassidest tegelastest hätta jääks. Lisaks on nende silmad arenenud pimedas nägema. Oma nõrgemapoolse füüsise korvavad nad oma tarkusega.

Gnoomid on loomu poolest intelligentne, loov ja šarmantne rahvas. Neid on alati tõmmanud kõige poole, millel on maagilisi omadusi. Läbi aegade on neil välja kujunenud tundlikkus ja vastuvõtlikkus arkaanale, mis tõttu suudavad kõik gnoomid mingil tasemel maagiat esile manada. Neil, kes seda oskust endas arendama hakkavad, on potentsiaal saada maailma võimsamateks maagideks.

Gnoomide elukoht võib vahel meenutada töökoda või raamatukogu. Neile meeldib nokitseda, õppida ning leiutada.

Sarnaselt kääbikutele, on ka gnoomidel oma väikese kasvu tõttu oskus ennast peita või jääda märkamatuks. Kuid gnoomid lähenevad sellele pigem maagiliselt, kasutades loitse, mis lubavad neil ennast teleporteerida mujale või esile manada illusioone ja tulukesi, mis ohuallika tähelepanu endale tõmbavad. Kuna mitmed loitsud vajavad komponentidena ka erinevaid vääriskive, siis meeldivad gnoomidele erinevad kristallid. Eriti meeltmööda on neile rubiinid.

Gnoomide ajalugu on üpriski lai. Osad allikad väidavad, et gnoomirass on maailmas eksisteerinud kümneid tuhandeid aastaid. Selle aja jooksul on nad olnud orjastatud koboldite poolt ning elanud sügaval maa all imeliste kristallide keskel. Kui inimesed, haldjad, päkapikud ja teised pidasid omavahel veriseid sõdu, siis gnoomid jäid neis suuresti erapooletuks ning vältisid neis osalemist. Sarnaselt kääbikutele ei ole gnoomidel olnud oma kodukanti. Kuna gnoomid ei sekkunud suurtesse poliitilistesse mängudesse ning eelistasid elada metsades ning eraldatud paikades siis tuntakse neid vahel ka kui “Unustatud rahvast”, kes on taustal alati eksisteerinud, kuid mitte esile tõusnud.

Nii nagu mitmed teised levinud rassid, on ka gnoomid jaotunud alamrassidesse. Neid on kolm: Forest gnome, Rock gnome ning Deep gnome. Vastavalt oma päritolule omavad erinevatesse alamrassidesse kuuluvad gnoomid eriilmelisi omadusi.

Forest gnome ehk metsagnoom, nagu nimest välja võib lugeda, eelistab elada metsas looduse vahel. Nad on moodustanud oma kogukonnad looduse peitvasse rüppe, jäädes tihti teiste rasside huviorbiidist kaugemale. Neil on võime suhelda väikeste loomadega ning luua illusioone. Seetõttu leidub nende seast palju rangereid ning druiide. Metsagnoomid on kasvult ka märksa väiksemad kui teistesse alamrassidesse kuuluvad kaaslased. Seepärast on levinud arusaam, et just gnoomid on üldiselt kõige lühemat kasvu rass D&D maailmas.

Seevastu Rock gnome ehk kivignoom on see, kes eelistab elada rohelusse uppuvate küngaste all urgudes. Nende küla võiks meenutada Tolkieni “Sõrmuste isandast” tuttavat Kääbiklat oma ümarate ustega. Kivignoomid on kõige levinum gnoomide alamrass ning enamik gnoome, keda maailmas rännates kohata võib, ongi just kivignoomid. Nad naudivad oma elu ning selle pakutavaid rõõme. Neil on lapselik suhtumine – mängides vingerpusse, esitades lõputult küsimusi ning otsides endale huvitavaid hobisid. Nad on kirglikud nokitsejad ja leiutajad, suutes ka prügist midagi töötavat ja innovaatilist luua.

Viimaseks alamrassiks on Deep gnomes ehk süvagnoomid, keda vahel tuntakse ka Svirfneblin nime all. Süvagnoomid elavad sügaval maa all jooksvates lõpututes tunnelites, Underdarkis. Nad ei ole oma loomu poolest halvad, kuid on kahtlustavad, tõsised ning küünilised. Nad on Underdarkis ellu jäänud tänu oma ettevaatlikusele teiste suhtes ning rügades rasket tööd teha. Nemad on tihti hallika nahatooniga, mis meenutab kivi, mille keskel nad elavad. Valdav osa neist on osavad kaevurid, kuna külade laiendamine nõuab tihti ka uute käikude kaevamist. Ka nende seas on neid, kes jätavad selle elu seljataha ning asuvad seiklema, mis viib neid tavaliselt maapinna poole.

Iseloom

Oma olemuselt on gnoomid väga nupukas ning uudishimulik rahvas. Neil puudub inimestele omane ambitsioon, kuid tänu oma loovusele on nad väga leidlikud. Enamik gnoomidest tunnevad rahulolu lihtsast elust, omandades uusi teadmisi hobikorras. Samas leidub ka gnoome, kes on teinud kadunud varemete uurimisest, sügavate maailma keskmesse ulatuvate koobaste avastamisest ja ohtlike teadmata tagajärgedega uurimuslike eksperimentide läbiviimisest lausa oma elukutse. Seda kõike selleks, et rahuldada oma kustutamatut teadmistejanu. Mitmed on selle janu tõttu leidnud ka oma otsa. 

Gnoomid on uudishimulikud ning soovivad teada kuidas maailm töötab.
Illustratsiooni autor: Feig-Art https://www.deviantart.com/feig-art/art/Otto-Lidenbrock-713749892. Litsents: CC-BY-NC-ND 3.0

Nagu enne öeldud sai, on gnoomid olemuselt elurõõmsad ning vaimukad. Seetõttu üritavad nad takistustest üle saada just innovatsiooni ja kavaluse läbi. Takistusi tuleb seiklustel ette erinevaid ning väikesed gnoomid peavad leidma enda võimetele vastavaid viise, kuidas nendega tegeleda. Seiklema suunduvad gnoomid just oma teadmistehimu tõttu, et näha võrratut maailma, mis peidab endas loetamatul hulgal fantastilisi saladusi. Neid ei motiveeri ahnus või võimalus saada kuulsaks. 

Gnoomide kogukonnad linnas on ühtehoidvad. Suures maailmas teiste rasside hulgas elades on gnoomid oma koha leidnud poepidajate, seppade, käsitööliste, mehaanikute ning juveliiridena. Lisaks on väga suur nõudlus gnoomist õpetajate järele. Inimeste kogukondades oli hinnas see, et üks gnoom suutis oma pika eluea tõttu õpetada välja suure hulga põlvkondi. Inimesel võis olla gnoomist õpetaja, kes oli juhtumisi ka tema vanavanavanaema õpetaja.

Tunnused

Ability Score Increase: Intelligence +2

Eluiga: Täiskasvanuks saab 40-aastaselt, elab keskmiselt 350-aastaseks.

Moraalne kompass: Peamiselt head (good) ning olenevalt elukutsest seadusekuulekad (lawful) või kaootilised (chaotic).

Suurus: Small

Kiirus: 25 jalga (feet)

Keeled: Oskad lugeda, rääkida ja kirjutada Commonit ning Gnomishit.

Lisaomadused: 

Pimedas nägemine Näed mittemaagilises pimeduses 60 jala kaugusele. Värve ei ole võimalik pimeduses eristada.

Gnoomi kavalus Omad eelist (advantage) intelligence, wisdom, charisma päästvatel veeretustel, mis on tehtud maagilise efekti vastu.

Igal juhul sobib gnoom mängijale, kes soovib mängida tarka, energilist, elurõõmsat, uudishimulikku tegelast. Talle sobivad ideaalselt intelligence põhised klassid nagu wizard või artificer. Metsagnoom särab oma väikese kasvu tõttu ka rogue’i, rangeri või druiidina . Loomulikult võib gnoomina mängida ka teisi klasse, eriti kui mängujuht lubab teha Tasha’s Cauldron of Everything raamatust tulenevaid origin muudatusi. Oluline on, et karakterit oleks mängijal huvitav mängida koos kõigi tema tugevuste ja nõrkustega.

Vaata järgmiseks midagi siit:

KVEST Köögis – Viiseli eri

KVEST võttis nõuks koopast välja tulla ning sammud köögi poole seada, et väsitavate seikluste vahel keha kinnitada. Täna on köögis Holger, kes valmistab oma tegelase, Viisel Blomkvisti, lemmiktoitu ja -jooki Stuffed Egg-Battered Toast ning Par-Salian's Tea. Retsept on...

Cyran’i Suurejooneline Kõndiv Turg

Kes on näinud legendaarset jaapani animefilmi "Howli Liikuv Kindlus", võib juba ette kujutada, milliseid lisasid toob Unlimited Realms'i poolt väljastatav D&D 5E süsteemi täiendav raamat "Cyran's Magnificent Walking Marketplace"! Töös on uus mitteametlik...

Koopad Ja Koletised: 8 Tippi Paremaks Rollimänguks

Koopad ja Koletised Youtube'i kanalil on Jürgen (KVESTi discordi serveris tuttav kui SergeantRat) loonud mitmeid õpetlikke Dungeons & Dragons'i videoid. Läbi tugeva huumoriprisma on ta kanalil mitmeid teemasid läbi võetud ning on huvitav kodumaine vaatamine...

ÕPETUS: Kuidas ikkagi D&D mängimist alustada.

Proovime KVEST'is läbi artiklite ja taskuhäälingute seletada, mida Dungeons & Dragons endast kujutab ja kuidas võib sellele mängule läheneda. Sellegipoolest võib jääda segaseks, mida päriselt mänguks vaja on, millest ja kuidas alustada. Kui eelmine lause on...

KVEST Grupileidja – versioon 2

Grupileidja 2E, versioon 2, Advanced Grupileidja, Grupileidja 2.0 või Grupileidja 2 Fast 2 Furious. Nimetagem seda kuidas soovime, oluline on, et me oleme uue ja võimekama Grupileidja üle uhked. Ning oleme uhked, et saame lõpuks ehitustellingud maha võtta, eemaldada...

D&D Duett või üks ühele mäng!

Oled järsku avastanud endas D&D pisiku, aga sul on raske panna oma sõprade seas kokku mängugruppi. Äkki oled väsinud praeguse mängu ebaregulaarsusest ja grupi seikluste fantaasiat lõhkuvatest naljadest. Või tahaksid sa oma elukaaslasega proovida nädalavahetusel...

Fantastilised liigid: Halflings

Sel korral võtame Dungeons & Dragons (edaspidi D&D) fantastiliste rasside artikliseeria raames luubi alla halflingud ehk kääbikud. Nagu päkapikegi puhul, saame taas paralleele tõmmata Tolkieni “Sõrmuste isanda” või miks mitte ka “Kääbik” raamatuga, kus loo...

Critical Role ja “The Mighty Nein”

Critical Role on iganädalane veebishow, kus tuntud USA häälnäitlejad mängivad nüüdseks juba teist hooaega D&D-d. Kokku on internetist võimalik tasuta vaadata üle mitmesaja huvitava ja kaasahaarava episoodi grupi seiklustest. Ühe laua taga istuvad igal neljapäeval...

Karakterileht – Jürgen

Karakterileht on isiklikum pilguheit erinevate Eesti rollimängijate skeene tegelastele. Tutvume erinevate isikutega, kes panustavad, harrastavad või edendavad meie rollimängu maastikku ning saame parema ettekujutuse, kes ja miks nad on. Jürgen, ehk SergeantRat, on...

Järjelugu – 1.1 Eysysla viimne laul

"Eysysla viimne laul" on järjelugu, mida kirjutab Laura Nuka. Tegemist on interaktiivse kirjatükiga, mis annab lugejatele kontrolli ja võimaluse mõjutada loo kulgu ja tulemust. Iga kahe peatüki tagant tekib lugejatel võimalus vastata püstitatud küsimustele või...
Ostukorv
Ostukorv on tühi.

Lisa mõni toode ostukorvi, et alustada.