Dungeon Masteri tööriistade repertuaar on suur ja lai. Alustades ruumi valgustuse hämardamisest, käega katsutavatest esemetest, mis seonduvad mängus toimuvaga või hoopis lausa võltsvuntside külge kleepimiseni, et olla veenev Inigo Montoya.
Lisaks nendele lisab õhkkonnale ja seiklusele juurde omaette dimensiooni taustamuusika ja -helid. Nii nagu filmide puhul väga tihti, aitab vaatajatel sündmustikku sisse elada pinget kruviv muusikaline pala on see üks vahend, mida iga DM peaks rakendama. Tutvume võimaluste ja suundadega, mis aitavad su järgmistel mängudel muutuda vähese vaevaga tunduvalt kaasakiskuvamateks.
Olukorrale vastav muusika
Sündmustikku ja olukorda aitab müüa sobiv muusikaline pala või situatsiooni toetavad taustahelid.
Su kangelased on lõpuks, peale päevi kestnud rändamist läbi metsade, kus nad vaevu pääsesid hiidämblikele söögiks sattumisest, jõudnud oma sihtkohta. Nende ees on ammu kokkuvarisenud katakomb, kus iidne ebasurnute käskija on end üles seadnud ning plaanib kõiksugu kurjust korda saata. Üksteise järel võtavad meie kangelased vöölt oma mõõgad ning süütavad tõrviku. Astudes läbi ämblikuvõrkudega kaetud võlvi suunduvad sügavamale maa alla. Neid saadavad vaid tõrvikuleegi lõrin ning mööda tunneliseinu tilkuvad veepiisad.
Olukorra võimendamiseks paneb Dungeon Master käima Sõrmuste Isanda filmi soundtrack’ilt loo “Concerning Hobbits“.
Kas muusikaline valik nüüd toetab käimasolevat seikluse sammu või pigem saadab mängijatele segaseid signaale. Kas olukorra kirjeldusest tulenev sünge ja iga nurga taga potensiaalne oht on see, mis peaks nende kujutlusmeeli juhtima. Või pigem positiivsusest pakatav kääbikute eluviisi muusikaline pala annab viite, et nüüd on kõik hästi ning muretsemiseks pole põhjust.
Muusikaline pala ning olukord on ilmselgelt kakofooniline ning ekspeditsioon maa alustes tunnelites oleks usutavam ilma muusikata. Kui aga võtta mõni temaatiliselt sobivam pala, näiteks “The Legend of Dark Gràyn-Myûn” Florian Bochkovsky poolt, leiab muusika ennast olukorda toetavast rollist. Siia kõrvale veel lisaks mõned niisked koopahääled ning helilisel tandril on su mängijatel tunduvalt lihtsam ennast olukorda sisse viia.
Äratuntavad palad
Kui su mängijategrupp on paadunud World of Warcrafti, Witcheri või Sõrmuste Isanda fännid, võib nendest teostest pärit muusikapalade mängimine olla keerukas. Kuna mängujuhina sa soovid, et nad tunneksid ennast osa sinu mängust – olgu see siis Forgotten Realms, Cthulhu maailmasündmustik või midagi hoopis kodukootumat. Aga on raske mitte ära tunda tuttavat Barrensi nooti, kui oled WoWi maailmaga äärmiselt tuttav ning kohe kui pala kõlaritest kostub, on mängijad rohkem Azerothis, kui sinu maailmas.
Loomulikult kui su mängumaailm ongi seatud poppkultuurist tuttavasse maailma, on äratuntavate palade kasutamine enam kui sobilik. Siis tuleks seda seost ja muusikamaterjali ära kasutada maksimaalselt. Mängijatel on juba varasemalt tekkinud seosed ja emotsioonid nende lugudega ning nende kuulmine süvendab usutavust.
Aktiivne ja passiivne muusika
Muusikale peale vaadates, saab iga Dungeon Master selle lisamisse läheneda kaheti. Kas pühendada rohkem tähelepanu, et olukorrale vastaks kureeritud ja täpselt suunatud seeria muusikalisi noote või lasta muusikal täita kauge tagataust ning loota, et kõik enamjaolt sobitub sündmustikuga.
Aktiivne
Dungeon Master, kes on juba kogenud ning tunneb, et ta soovib mängusessioonide ajaks ühte lisategevust lisada, saab võtta aktiivse muusikavaliku suuna. Nagu nimetusest võib eeldada, tähendab see mängujuhi poolt terve õhtu vältel aktiivset lugude valimist, ettevalmistamist ning vahetamist vastavalt situatsioonile. Ajal kui mängijad peavad plaani, millise taktikaga siseneda koobastesse, sätid sina teisel pool ekraani ritta olukorrale vastavad palad. Seda protsessi loomulikult aitavad varasemalt kureeritud playlistid.
Eelnevalt loodud album “Koopad” mis on täis erinevaid koopatemaatilisi lugusid, teeb su protsessi lihtsamaks. Hakata mängu jooksul otsima (ja kuidagiviisi leida võimalus ka nende kuulamiseks) taustamuusikat, ei ole soovitatud tegevus. Kõige hullem, kui mängujuht eemaldub oma tähelepanuga mängusessioonist.
Enne järgmist mängu peaks sul mängujuhina olema üldine arusaam tegevustest ja suundadest, kuhu su mängijatel on potentsiaal sattuda. See võimaldab sul teha valik eelnevalt valmis ning nende jõudmisel erinevatesse punktidesse, on vaid ühe loovahetuse töö.
Passiivne
See on pigem üldiselt soovitatud lähenemine igale uuele mängujuhile. Leida näiteks Youtube’ist või Spotify’st kellegi teise poolt varasemalt loodud playlistid või pikemad kokkupõimitud lood ning lasta nendel taustal mängida, on tunduvalt vähem vaevanõudev. Sellise lähenemise puhul jääb rohkem tähelepanu ja vaeva sulle kui mängujuhile, kes niigi žongleerib mitmete tegevuste vahel, et mänguelamus oleks pealtnäha sujuv.
Passiivse muusikavaliku puhul on alati võimalus, et käimasolev lugu ei sobitu hetkeolukorda ning võib rikkuda seda emotsiooni või pinget, mida oled üles ehitanud ning selle asemel, et jätkuks melanhoolne meeleolu, vahetub muusikapala ning algab midagi tunduvalt rõõmsamat, mille peale torkab taustamuusika kõikidele kõrvu ning drastiliselt häirib olukorda.
Taustamuusika jäägu taustale
On oluline meeles pidada ning jälgida, et taustamuusikast ei saaks mängu muu tegevustikuga võistlev faktor. Mängijad peavad suutna üksteist kuulda ilma, et nad peaksid oma häält tõstma, et olla üle muusika kuuldav. Rusikareegel oleks jätta taustamuusika sellisele tasemele, et see on kuuldav, aga vaid taustal. Muusika ei pea kunagi olema midagi, mis oleks mängu jooksul tajutav või võtma ebavajalikult palju tähelepanu endale.
Loomulikult on võimalik muusika valjususe ja intensiivsusega mängida. Et rõhutada mingit võimuvõtvat emotsiooni või olustikku. Ent sellegipoolest, tegemist on taustamuusikaga. Me oleme kõik näinud filme ja sarju, kus muusika või heliefektide valik domineerib üle dialoogi ning muudab sündmustiku jälgimise probleemseks.
Lisanõuanded ja tähelepanekud
Laulud sõnadega – enam kui alati, väldi. Tahes-tahtmata hakkavad mängijad üritama kuulda ja mõista mida laulusõnadega öeldakse – ning kuna taustamuusika mängib vaikselt, suunab see omakorda tähelepanu vales suunas.
Reklaamid – kui sa tead, et su Spotify või Youtube’i klippide vahele aeg-ajalt poevad reklaamiklipid, siis tegele sellega eelnevalt, näiteks tõmmates heliklipid omale varasemalt arvutisse. Dramaatilisel hetkel kuulda, kuidas nüüd Spotify on 3 eurot odavam kui muidu, ei ole arvatavasti see, mida su mängijad tahavad kuulda.
Ära pinguta üle – Muusika on vaid taustaefekt. Kui sa tunned, et terve mängu vältel sa hüppad ühest tegevusest teisele pidevalt rööprapsides. Ühe silmaga üritades jälgida, et õigel hetkel algaks õige pala ning teisega pidades meeles, et selle küla uus kübarsepp on punapäine pool-orc, kes tegelikult teab rohkemat, kui ta välja näitab ning kuskilt on vaja veel resurssi, et jälgida, kellel su mängijatel on suurem kui 15 Passive Perception, et nad märkaksid mööduvat rändkaupmeest, kelle taskust sellesama kübarsepa tagaotsitava kuulutus on. Siis võibolla on õige aeg mõelda, millised tegevused on mänguks tegelikult olulised ning milliseid tegevusi su mängijad ei oskagi väärtustada. Võibolla nende jaoks sobib, kui su muusikahaldus on pigem passiivsem.
Muusikanimekirjad
Kui sul pole omal võtta lugusid, mis su mängutausta võiksid rikastada, siis siin on mõned viited, mis on pärit KVESTi Discord’i vestlusserverist #viited-ja-ressursid kanalist.
Michael Ghelfi playlistid (Spotify) Taustahelid
Michael Ghelfi playlist (Youtube) Taustahelid
Brian Davise playlistid (Spotify)